Dark Harvest: Grote update aan het spel

Door stealthgun op vrijdag 27 september 2019 10:44 - Reacties (5)
Categorie: Algemeen, Views: 1.612

Het is even geleden dat ik hier voor het laatst een blog heb gemaakt, maar ik ben de laatste tijd erg druk geweest met het optimalizeren van mijn spel Dark Harvest. Ik heb veel (nuttige) feedback gekregen waarmee ik aan de slag ben gegaan.

Het hele spel is nog eens grondig nagelopen op bugs, ik heb veel dingen waardoor het spel extra houterig overkwam aangepast of geopmitmaliseerd en er zijn veel nieuwe features bij gekomen.


De complete Changelog

De itch.io devblog.

Download het spel

Character overview
Een van de nieuwe features is de character overview, dit miste nog in het spel.

https://img.itch.zone/aW1nLzI1MTY0MTgucG5n/original/AnKUAN.png

Je kan nu de skillpoints die je krijgt voor ieder nieuw level inzetten in een attribuut naar keuze, deze moet je ook inzetten omdat de vijanden iets sneller schalen dan jij levelt, dus de gehele progressie van het spel is er ook op ontwikkeld dat je je character sterker maakt met skillpoints.

offline modus
Het spel heeft nu ook een offline modus, dit zorgt ervoor dat je (mocht je dat niet willen) nooit een account hoeft te maken om het spel te kunnen spelen.

https://img.itch.zone/aW1nLzI0NDE1NTYucG5n/original/9Ubk2X.png
Offline modus kan je simpel weg activeren door bij het inlog scherm op 'Play Offline' te klikken.

In offline mode heb je alleen toegang tot de twee gratis heroes en je hebt geen toegang tot alle online features zoals chat, achievements en andere social features.

Je wordt niet gelimiteerd in de content verder, dus je kan het gehele spel spelen in offline modus.

Controller Support
Deze update brengt ook seamless controller suport. Dit komt er op neer dat je kan wisselen tussen een controller en toetsenbord/muis 'on the fly' het enige wat je hoeft te doen is de andere controller te gebruiken en de UI wisselt met je mee.

https://media.indiedb.com/cache/images/games/1/69/68738/thumb_620x2000/Seamless_Controls.gif

De muis
Tot deze versie was het niet standaard zo dat je de aangepaste muis cursor zag, door wat bugs kwam het vaak voor dat je de gewone windows muis cursor voor je had, dit had als gevolg dat het spel nogal 'goedkoop' overkwam, deze update heeft dit opgelost en je ziet nu (als het goed is) altijd de aangepaste muis.

De website
De website is ook flink onder handen genomen.
Deze was eerste gemaakt in PHP met een Microsft SQL database, maar is nu aangepast naar een Oracle Database met Oracle APEX. Dit heeft als voordeel dat de ontwikkel tijd voor mij drastich is afgenomen.

De website is nu ook op je mobiel beter leesbaar.

https://img.itch.zone/aW1nLzI0NjIwODQucG5n/original/dxjsHF.png

Je account data is ook uitgebreid op de website, zo kan je nu wat overzichten zien en je kan zien welke Heroes/Skins je in bezit hebt.

https://img.itch.zone/aW1nLzI1MTEwNDcucG5n/original/r8R5Mn.png

Wat Oracle APEX nu ook mogelijk maakt is het gebruik maken van Oracle RESTFull Data Services, dit is een zeer makelijke manier om (direct) vanuit een Oracle database REST API's te kunnen maken.

Deze REST API's worden op meerder plekken in het spel gebruikt onderandere voor het weergeven van de nieuws artikelen in het spel.

https://img.itch.zone/aW1nLzI0NjI4NjEucG5n/original/EPU8Wr.png

Volgende: Dark Harvest is genomineerd, maar jij kan helpen om Dark Harvest de indie game van 2018 te maken! 12-'18 Dark Harvest is genomineerd, maar jij kan helpen om Dark Harvest de indie game van 2018 te maken!

Reacties


Door Tweakers user SomerenV, zaterdag 28 september 2019 17:32

Ik heb de website even bekeken en hier wat feedback:
- Je spreekt al van Free en Premium heroes. Voor een game die nog zó vroeg in de ontwikkeling zit is dat in mijn ogen geen goed vooruitzicht.
- Het verhaal is veel en veel te generiek. Je wilt juist een RPG spelen om het goede verhaal. Een kwaad wat de wereld wil vernietigen is al duizenden keren gedaan.
- Dark Harvest lijkt enorm veel op een asset flip. Ergens niet gek als je spul van Paragorn gebruikt, maar daardoor oogt het ook meteen heel generiek en iets wat iedereen in elkaar zou kunnen zetten. Niet echt een goed selling point.
- Visueel/grafisch oogt alles ook behoorlijk generiek en de belichting heeft nog behoorlijk wat werk nodig. Nu oogt alles erg plat en de schaduwen zijn veel te donker.
- Er is nog geen huisstijl of logo?

Verder moet je de volgende vraag kunnen beantwoorden: waarom moeten mensen Dark Harvest spelen? Wat maakt jouw game beter dan de andere RPG's die er op de markt zijn? Dat kan ik ook niet echt ergens vinden.

Deze comment is niet bedoeld om je af te branden maar is oprechte feedback :)

Door Tweakers user Stealthy, zaterdag 28 september 2019 17:38

zo zie je maar weer dat de assets het spel maken

Door Tweakers user stealthgun, zaterdag 28 september 2019 21:29

Dank je voor je bericht ik ga even in delen reagearen :)
SomerenV schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:32:
Ik heb de website even bekeken en hier wat feedback:
- Je spreekt al van Free en Premium heroes. Voor een game die nog zó vroeg in de ontwikkeling zit is dat in mijn ogen geen goed vooruitzicht.
De Premium Heroes (en skins) zijn een manier voor de speler om het spel te supporten, je bent niet verplicht om te het kopen en je kan alles ingame unlocken. Wat je ziet is ook wat het is, dus alle content verder (quest/verhaal/wereleden) kost je verder niks. Er is zelfs een offline modus waardoor je niet eens een account hoeft te maken. Alles is er dus voor bedoeld om je keuzes te geven, verder is het system ook heel transaparnt je weet percies wat je betaald voor wat je wilt kopen geen extra currency ertussen maar een directe transactie van euros (of welke ccurrency dan ook) naar iets wat jij wilt. er komen geen enkele andere (micro)transacties in het spel. Dus geen xp boosts, geen extra dingetjes die je sterker maken alleen maar skins en heroes die je als je geen geld wil uitgeven ingame zou kunnen unlocken.
SomerenV schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:32:
Het verhaal is veel en veel te generiek. Je wilt juist een RPG spelen om het goede verhaal. Een kwaad wat de wereld wil vernietigen is al duizenden keren gedaan.
Opzich ben ik dit met je eens, maar ja erzijn zoveel verhalen generiek. Ik prober het wel een uniek verhaal te maken met een eigen verhaal lijn, alles is dus zelf bedacht en je krijgt ook geen verhaal voor geschoteld die je letterlijk ergens anders kan krijgen. Ik prober het verhaal wel op een hele unieke manier te vertellen. Maar ja 'the heroes journey' zit ook in 95% van alle films maar er zijn genoeg mensen die nog steeds films kijken.
SomerenV schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:32:
Dark Harvest lijkt enorm veel op een asset flip. Ergens niet gek als je spul van Paragorn gebruikt, maar daardoor oogt het ook meteen heel generiek en iets wat iedereen in elkaar zou kunnen zetten. Niet echt een goed selling point.
Ik ben het niet geheel met je mee eens dat het een asset flip is, want alle assets die zijn gebruikt passen bij elkaar je ziet niet iets wat totaal afwijkt van iets anders in het spel, verder zijn er wel degelijk unieke dingen toegevoegd aan de assets en is het niet zo dat als je deze assets hebt je er zonder veel tijd en eniergie (en kennis) in te stoppen je op dit resultaat komt, het klopt inderdaad dat deze assets misschien op meerder plekken vaker zijn gebruikt maar dat neemt niet weg dat er veel tijd en werk in is gegaan om het uniek te maken. Maar op de website zelf zie je alleen maar een (heel) klein deel van het eerste level dus als je het spel niet hebt gespeeld lijkt het misschien een heel stuk minder goed, maar als je het zou spelen krijg je er misschhien wel een andere indruk van omdat ik alles wat in het spel zeit wel bekijk en bedenk of het past in het geheel. Maar dat neemt niet weg dat er altijd mensen zullen zijn die het net niks vinden, en dag mag je kan het spel gratis (en offline) zelf proberen en je hoeft geen euro uit te geven om alles te zien in het spel.
SomerenV schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 17:32:
Visueel/grafisch oogt alles ook behoorlijk generiek en de belichting heeft nog behoorlijk wat werk nodig. Nu oogt alles erg plat en de schaduwen zijn veel te donker.
Dit klopt en dat is deel van de sfeer van het spel, des te verder je in het verhaal komt des te donkerder de wereld wordt, waardoor uit eindelijk dus ook de lampen in het spel aangaan. Dus wat je ziet klopt in zijn geheel maar is deel van het verhaal, de verlichting wordt na ongeveer 3-4 uur spel totaal anders (omdat dat de lampen aangaan).
Die is er wel, alleen komt op de website (nog) niet echt naar voren maar in alles devblogs en bij de launcher zie je die huisstijl wel degelijl.

Ik zie je comment ook niet zo hoor, en daarom reageer ik er dus ook zo open op. Iedereen mag een mening hebben en ik maak niet het spel voor iedereen, maar wat ik belangrijk vindt is dat je de keuze krijgt om (alleen) te betalen als je dat zelf wilt, ik probeer dus op geen enkele manier geld af te dwingen van mensen.

Je kan een skin in ongv 3-4 uur unlocken en een hero in 8-12 uur, je kan de heroes zelfs proberen voordat je hem koopt, zelfs op die manier wil ik mensen de keuze geven om te kijken of ze het waard vinden. Wil je niet betalen en vind je twee heroes die je gratis al krijgt leuk genoeg, prima dan betaal je niet maar ik zal je nooit inkorten op het hoofd verhaal, je zal dus altijd het gehele verhaal gratis kunnen spelen en daarna weet ik nog niet, want zover wil ik ook nog niet eens vooruit kijken.

Dus als je het nog niet gespeeld hebt, zou ik het toch eens aanraden omdat je misschien nog wel eens verrast kan zijn over wat ik heb gebouwd tot nu toe.

Door Tweakers user Luuk1983, maandag 30 september 2019 15:02

Ik vind het mooi om te zien hoe gepassioneerd je bezig bent met je project. Daar heb ik respect voor, ga vooral zo door, wat andere mensen ook zeggen! Ik begrijp ook dat je spel nog heel erg in ontwikkeling is, dus het is in deze fase nog helemaal niet erg dat bepaalde zaken nog niet op orde of definitief zijn.

Ik ga het spel binnenkort proberen om je feedback te geven op het spel zelf. Het enige wat mij nu opvalt in één van de animaties die je hier in je blog hebt staan (onder het kopje controller support) is hoe de texture van de grond herhaald wordt. Het ziet er daar zo overduidelijk uit dat het dezelfde texture is die herhaald wordt, dat vind ik er niet zo goed uitzien.

Voor nu heb ik wel feedback over de site. Laat ik met het positieve beginnen: ik vind de header met het logo en het menu er erg strak uitzien, netjes! Maar om eerlijk te zijn, de rest is nogal mêh. De teksten nodigen mij niet echt uit om het spel te gaan proberen. Er staat heel erg weinig informatie en het is verder ook niet echt wervend of enigszins 'commercieel'. Daarmee bedoel ik niet dat je het allemaal mooier moet maken dan het is, maar het zou wel zo moeten zijn dat ik aan de hand van de site het spel zou willen gaan spelen.

Ook de styling van de website van ik het allemaal net niet. Misschien kijk ik dan vrij kritisch als webdeveloper, maar fonts, line-heights, spacing, dat soort dingen...het klopt allemaal gewoon niet echt. Het is geen strak design in tegenstelling tot de header. Begin er eens mee om je font een stuk groter te maken dan 14px, laten we zeggen 16px or 17px. En maak je line-height kleiner. Dat scheelt al een heleboel. En ik zou de heroes page aanpakken. Voor mij is vooral de heroespagina een pagina die 'hobbyist' en 'amateur' schreeuwt. Ik doe daarmee zeker geen afbreuk aan je werk, maar het zijn vooral dat soort zaken die het verschil maken tussen iets wat professioneel aanvoelt (ook al is het nog steeds hetzelfde spel, door dezelfde persoon gemaakt etc) en wat niet.

Door Tweakers user stealthgun, maandag 30 september 2019 15:15

Luuk1983 schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:02:
Ik vind het mooi om te zien hoe gepassioneerd je bezig bent met je project. Daar heb ik respect voor, ga vooral zo door, wat andere mensen ook zeggen! Ik begrijp ook dat je spel nog heel erg in ontwikkeling is, dus het is in deze fase nog helemaal niet erg dat bepaalde zaken nog niet op orde of definitief zijn.….
De heroes pagina ben ik met je eens, veel text moet nog eens helemaal geschreven worden. Maar kan niet alles tegelijk ;)

Over de website zelf, heel veel met dit soort dingen is smaak ook natuurlijk en ben het met je eens dat er hier en daar verbeteringen mogelijk zijn, maar op het moment focus ik me meer op het spel zelf dan op de website. De website is er nu ook vooral om je account te maken, voor support tickets en de store. Op het moment vind ik de website opzich goed genoeg voor waar het spel nu is, dit vooral omdat ik hem nu makkelijker kan ontwikkelen. Dit omdat de website nu is gemaakt in Oracle APEX iets waar ik bezig ben om gecertificeerd voor te worden.De meeste spelers op dit moment krijg ik volgens mij niet via de website direct, maar via Itch.io, indiedb en Tweakers. Maar om heel eerlijk te zijn heb ik er sinds de laatste update niet geheel zicht meer op omdat de offline only spelers totaal niet inzicht zijn bij me.

De gif die je ziet, heeft wel echt aanzienlijk minder detail (door meerder compressies) dan dat je ingame ziet, ieder spel heeft herhaalde textures, op de ene plek kan je die makkelijker 'verhullen' dan andere, ik probeer zoveel mogelijk variate aan te bregen en als de gehele 1ste wereld af is ga ik alles nog eens bij langs om wat meer extra objecten als background neer te zetten, dus dit is zeker iets wat ik mee ga nemen.

Verder ben ik er heel eerlijk en open over wat het is, het is een indie spel die door 1 developer gemaakt wordt. Daarmee probeer ik ook er voor te zorgen dat mensen niet verwachten dat het AAA kwaliteit is, daar betaal je ook niet voor en probeer ook in alles er voor te zorgen dat het een keuze is om er ooit geld voor neer te leggen, je kan alles proberen voordat je ook maar een euro betaald.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Via deze link kun je inloggen als je al geregistreerd bent. Indien je nog geen account hebt kun je er hier één aanmaken.